به گزارش می متالز، شاخص کل بورس در معاملات دیروز در حالی از مرز ۴۸۰ هزار واحد نیز عبور کرده بود، در ادامه با عقبنشینی در کانال ۴۷۶ هزار ایستاد. این در حالی بود که ارزش معاملات همچنان در سطح ۴ هزار میلیارد تومان باقی ماند و بیش از ۵۰ نماد بورسی با صف خرید به کار خود پایان دادند. اما حال و هوای معاملات تغییر محسوسی نسبت به هفتههای پیشین پیدا کرده است که باید در محاسبات بورسبازان لحاظ شود.
به طور واضح معاملات دیروز بر مدار گروههای مهجور کالایی چرخید و بار اصلی رشد شاخص کل را این بزرگان بورسی به دوش کشیدند. در دیدهبان یکشنبه نیز به این موضوع اشاره شده بود که شرایط برای چرخش اقبال به سمت این نمادها مهیا شده است. اما همچنان ریسک عرضههای قوی در آنها میشود و باید دید آیا خریداران میتوانند بر فروشندگان غلبه کنند یا خیر.
دلار در کانال ۱۴ هزار تومان پیشروی کرد و همچنان انتظارات تورمی را از مسیر این بازار حفظ کرد. در بورس کالا نیز رکوردهای تازهای در معاملات فولاد مبارکه ثبت شد، هرچند که در نهایت این معاملات ابطال شد. در سوی دیگر، بازار جهانی شاهد آرامش و حتی رشد قیمت فلزات به طور خاص مس است. این رشد از یک سو به دلیل افت نگرانیها از اثر ویروس کرونا و از سمت دیگر به علت سیاستهای تحریک مالی است که چین برای حفظ رشد اقتصادی اعمال میکند. همچنین، نمادهای خودرویی و بانکی مطابق انتظارات عقبنشینی کردهاند و فضا برای جولان نمادهای کالایی فراهم مانده است. بنابراین، همچنان محرکهای گروههای کالایی باقی ماندهاند.
اما پرسش اینجاست که حجم سنگین عرضهها به ویژه در نمادهای بزرگتر این گروه میتواند موج اخیر را سرکوب کند یا خیر. بررسی معاملات نشان میدهد شرکتهای بورسی با بیشترین گردش نقدینگی در سال ۹۸ از نظر تعداد بیش از ۷۰ درصد نمادهای فعال را تشکیل میدهند، اما کمتر از ۳۰ درصد ارزش بازار را دارند. این امر تاکید میکند ذائقه پولهای تازه به بورس نمادهای کوچکتر با سرعت رشد بالاست. این مساله میتواند اقبال به نمادهای گروه کالایی را که عمدتا عرضهکنندگان قدرتمندی دارد را محدود کند، زیرا کسب سود در آنها نیازمند صبر بیشتری است و تحلیل بر اساس «صفها» در این نمادها جواب نمیدهد. باید به دقت بررسی شود که آیا ارزش معاملات این گروهها میتواند بالا بماند و نقدینگی که شاید از نمادهای پیشران بانکی، خودرویی دلسرد شدهاند به این سو حرکت میکنند یا خیر.
ریسک کوتاهمدت دیگری که دیروز در مورد نمادهای فولادی مطرح شد، بحث اعمال محدودیت صادراتی و همچنین ابطال معاملات بورس کالای فولاد مبارکه بود. این مساله نیز میتواند مداخلههای خطای دولت را به زیان سهامداران این شرکتها و اقتصاد کشور تکرار کند. به این ترتیب، آزمون دشواری پیش روی خریداران نمادهای کالایی در مجموع مشاهده میشود که باید دید نقدینگی تا چه حد میتواند سناریوی رشد بورس از کانال بزرگان را ادامه دهد. اما اگر به تدریج اقبال از این نمادها کاسته شود دو حالت ممکن است رخ دهد. اگر جریان ورود پولها ادامه یابد، احتمالا بار دیگر سهام با عرضهکنندههای محدودتر و کوچکتر رونق خود را بازیابند؛ اما هر گونه ضعفی در ورود پولهای تازه ممکن است عقبنشینی دستهجمعی در بازار سهام را رقم بزند.
بررسیهای «دنیای بورس» نشان میدهد در میان شرکتهایی که طی هفت روز اخیر بیشترین کاهش قیمتها را تجربه کردهاند، سهام خودرویی بیشترین تعداد را داشتهاند. تلاشهای اخیر شرکتهای خودرویی برای جوسازی با گزارشهای افزایش سرمایه نیز تا کنون بینتیجه مانده است. با این حال همچنان ارزش معاملات این صنعت در صدر قرار دارد و برخی شرایط ممکن است موجب چرخش روند خودروییها شود.
در سمت دیگر نمادهای بازار پایه قرار دارند که بیواهمه به شگفتیآفرینی در رشد قیمت سهام ادامه میدهند. بر کمتر کسی حباب قیمتی این نمادها پوشیده است، اما در بازاری که کمترین امکان تنظیم عرضه و تقاضا از سوی نهاد ناظر دیده شده، طبیعی است بورسبازان در طمع کسب سودهای حداکثری هستند. اما ریسک این نمادها در مقطع کنونی چیست؟